O autorze
Potrzebowałam kilku lat na polu gastronomicznej walki, aby zrozumieć, że nie ma jednoznacznego przepisu i receptury na świetną restaurację, ale pomagają dopracowana, charakterystyczna wizja kulinarna, jednoznaczne zasady, pełna kontrola i doinformowane otoczenie biznesowo-medialne. Od dłuższego czasu opisuję zachowania, badam rynek dostawców, szukam definicji i reguł właściwej obsługi, odkrywam, analizuję i opisuję rzeczywistość gastronomiczną. Dzielę się z innymi swoistą wybuchową mieszanką biznesową - restauratorskim doświadczeniem oraz PR-owską wiedzą i praktyką.
Bardzo dziękuję za wszystkie dotychczasowe komentarze i proszę o jeszcze. Niezależnie, czy się z nimi zgadzam, czy nie pozwalają spojrzeć na opisywane zagadnienia pod różnym kątem…
Osoby, które chcą ze mną podyskutować zapraszam na https://www.facebook.com/agnieszkimalkiewicz.codziennikkulinarny

Masz modny pomysł na życie? Otwierasz własną restaurację? Sprawdź, czy masz szansę?

Nieznane
Jak odnieść sukces? Oto 10 przykazań, jak stworzyć idealną restaurację - nie biznesowych, lecz subiektywnych, osobistych, takich od serca... okraszonych komentarzem specjalisty - prowadzącej warsztaty z psychologii kulinarnej Doroty Minty.

Po pierwsze
Bądź odkrywcą i sobą.

Doświadczenie i obserwacje mówią, że najbardziej cenione restauracje powstały z najskrytszych marzeń, często nieakceptowanych przez otoczenie. Choć analiza biznesowa jest niezwykle ważna, jednak charakterystyczne, ciekawe, nietuzinkowe miejsca, które gwarantują nowe emocje kulinarne są w cenie, patrz skandynawska Noma czy polska Charlotte. Choć oryginalność i pierwszeństwo wiążą się z ryzykiem to pozwalają nosić koronę lidera i odkrywcy. A ciekawość nowych doznań kulinarnych przyciągnie gości...



Komentarz psychologa Doroty Minty:
Zaangażowanie, autentyczność i kreatywność w znaczący sposób podnoszą szansę na odniesienie sukcesu. Odkrywanie nowych ścieżek bywa równie ważne, jak przemyślane zasoby finansowe. A może to jest to coś, co nazywamy „łutem szczęścia“?



Po drugie
Restaurację trzeba mierzyć na swoje możliwości i umiejętności.

Oczywiście możliwości finansowe są ważne, ale przede wszystkim oceń swoje predyspozycje osobnicze i sytuację np. rodzinną. Sukces mamy w kieszeni, jeśli swoje marzenia połączymy z profesjonalizmem, wiedzą, ciężką pracą i całkowitym oddaniem. Jeśli ocenisz, że w jednej z tych materii jesteś słaby, otocz się ludźmi, którzy uzupełnią Twoje braki, tak osobowościowe, jak i biznesowe (dzięki Ewa za tą mądrość).

Komentarz psychologa:
Mądrość życiowa mówi „kto pyta nie błądzi“. Niestety zapominamy o tym, że umiejętne zadawanie pytań, wyszukiwanie ekspertów, mentorów, którzy nas przeprowadzą przez najróżniejsze meandry życia, to jedna z naszych ważniejszych umiejętności psychologicznych. Zadawanie pytań i wnikliwe słuchanie odpowiedzi! Przydaje się i w pracy, biznesie i w domu.


Po trzecie
Zadawaj się z odpowiednimi ludźmi, których lubisz, rozumiesz i cenisz. Sprawdzaj referencje.

To jednak może być najtrudniejsze. Osoby, które prowadziły restaurację doskonale wiedzą, że wysokość pensji, rzetelne umowy itd. nie ratują sytuacji. Tak już jest w tej branży… lojalność pracowników, a właściwie jej brak, to największa plaga gastronomiczna. Najczęstsza wymówka: zmieniam pracę, bo chcę się uczyć i zdobywać doświadczenie. Ale nie traćcie wiary, może macie tzw. intuicję i szczęście do ludzi;-)

Komentarz psychologa:
Znowu wracam do zaangażowania, czyli cechy, która jest warunkiem efektywnej pracy. Czasami warto zaryzykować i zatrudnić kogoś o niższych kwalifikacjach, dla kogo praca będzie szansą, wyzwaniem.Lepiej uczyć niż pilnować rozkapryszonej gwiazdy.


Po czwarte
Musisz dobrze się czuć w swojej restauracji, musi być prawdziwa.

Nie może uwierać, nie możesz się jej wstydzić (że np. sprzedajesz mielone z buraczkami, a chciałbyś ostrygi z szampanem), bo goście to wyczują i nie uwierzą, że jesteś ich szczerym gospodarzem. A nie ma nic gorszego, jak sztucznie wykreowane miejsce. Kolejny przykład: jeśli chcesz mieć bar wegetariański, musisz lubić ten rodzaj dań;-) Jak przestaniesz czuć ten klimat, zmień profil, szukaj dalej... Wtedy zrozumiesz potrzeby gości i będziesz umiał ich zadowolić, a taka jest rola restauratora.

Komentarz psychologa Doroty Minty:
Jak w każdym naszym działaniu ogromne znaczenie ma autentyczność. Bycie szczerym w tym, co sie robimy podnosi wartość efektów. W rzeczy nam bliskie, akceptowane, mocno się angażujemy, a specjaliści zajmujący się efektywnością pracy twierdzą, że zaangażowanie jest jednym z najsilniejszych wskaźników sukcesu.


Po piąte
Szanuj i osobiście dbaj o swój biznes, a będzie długo Ci służył i przynosił zyski.

Restauracja musi mieć Pana, czyli osobę, która będzie zarządzać, pilnować i doglądać codziennie od rana do wieczora, inaczej nawet przy najlepszym planie marketingowym, super koncepcji i pomyśle pójdziesz z torbami. Tu idealnie sprawdza się przysłowie „Pańskie oko konia tuczy”.

Komentarz psychologa Doroty Minty:
Legendarne,cytowane przez wielu powiedzenie:“zaufanie, zaufanie i jeszcze raz kontrola“ ma w sobie sporo prawdy. Ale oprócz elementu kontrolnego, poprzez stałą obecność w restauracji mamy też możliwość motywowania, wspierania, uczenia pracowników. Nasza obecność to też wzmacnianie zaangażowania, choćby przez rozmowy, podpatrywanie tych elementów, które nie działają. To też słuchanie uwag klientów i pracowników i wprowadzanie pozytywnych zmian.


Po szóste
Nie pożyczaj i nie dziel się.

Wspólnik zakazany… Jak to ktoś kiedyś mądrze powiedział wspólne prowadzenie restauracji, to tak jak małżeństwo bez miłości – nie ma szans na szczęście, spełnienie i sukces. Choć przyznam, że znam wyjątki. Restauracja jest zbyt osobistym miejscem, aby to się udało. Wszak gusta kulinarne i wnętrzarskie mamy naprawdę różne.

Komentarz psychologa:
Myślę, że to dosyć drastyczna teza. Może bardziej problem tkwi w umiejętności współpracy i dzielenia się? Stworzenie nowej restauracji, to oprócz ciężkiej pracy też bardzo znaczący element kreacji. A tworzenie, to w większości proces samotny, ba wręcz narcystyczny. Może dlatego tak nieczęsto spółki dobrze funkcjonują w tej dziedzinie?

Po siódme
Dbaj o czystość ciała...

Co z tego, że chodzisz w garniturze od Armaniego, jak masz brudne buty? Podobnie jest z restauracją. Jeśli w kuchni, restauracji lub w toalecie panuje brud, nie licz, że ktoś będzie chciał tam zajrzeć;-) Restauracja musi pachnieć świeżym jedzeniem, czystością, kwiatami, perfumami gości. Zapach ma zachęcać, a nie odstraszać.

Komentarz psychologa:
Bez komentarza...;-)

Po ósme
Dbaj o czystość ducha...

Nie ma nic gorszego w restauracji, jak „siekiera wisząca w powietrzu”, napięta atmosfera, przekleństwa dochodzące z kuchni i nadąsana kelnerka, która odstrasza gości. Dawaj przyjemność, komfort i dobre samopoczucie...

Komentarz psychologa:
Bez komentarza...;-)



Po dziewiąte
Nie wszyscy goście muszą Cię kochać. Dbaj o wybranych.

Dobrze dobrana grupa docelowa w Twojej restauracji czyni cuda. Zanim zaczniesz zapraszać, zastanów się do kogo kierujesz ofertę. Nie męcz wszystkich swoim marketingiem, miłośnicy mięsnej kuchni, którzy nie lubią ryb, nie będą zainteresowani sushi, ale chętnie zajrzą do Ciebie na kaczkę, gęś lub steka w nowym „anturaż” .

Komentarz psychologa:
Prowadzenie restauracji ma w sobie coś z zapraszania gości. Jeżeli urządzamy w domu imprezę, to staramy się, żeby przyszli ludzie, którzy będą się razem dobrze bawili. Jak więc zaprosić wegan do restauracji, w której kuchni przygotowuje się też tatara? Dla gości naszej restauracji jest istotne, kogo spotykają przy sąsiednich stoikach. Warto o ten element zadbać, bo on tworzy atmosferę, równie ważną, jak menu.


Po dziesiąte
A na koniec odrobina tajemnicy, która pobudza pożądanie.

Niech goście się zastanawiają, co też spotka ich u Ciebie za tydzień. Przyzwyczaj ich do ciekawostek i oczekiwania nowości. Nic nie robi, tak źle jak nuda, szczególnie, jeśli masz wielu stałych gości. Jeżeli Twoi goście często się zmieniają, nie musisz ich stale i na nowo kokietować… Nieznane jest zawsze bardziej pociągające od rutyny, choć oczywiście zależy to od adresata… dla niektórych przewidywalność jest atutem. Musisz to wyczuć.

Komentarz psychologa:
Otwartość na zmianę, to jedna z umiejętności psychologicznych, które są nam niezbędne do funkcjonowania, a nabierają szczególnego znaczenia w czasach trudnych, kryzysowych. Warto ją sobie ćwiczyć w przyjaznych warunkach, bawiąc się.


Pamiętaj! Restauracja jest, jak bielizna… bardzo osobista. Może być niemodna, niewygodna i przechodzona, a może frywolna, nowoczesna i seksowana... Wybierz...
Trwa ładowanie komentarzy...